fredag 19. februar 2010

Dead Girls reiser seg

1. Dead Girls (23) 50
2. Tvilsomme Typer (25) 48
3. Times New Roman (22) 42
4. Leikekameratene (20) 30
5. Team Tull, Tøys og Tøv (13) 23
5 deltagende lag.

En fin match med høyt nivå på lagene. Og på skjermen vant Tora Berger OL-gull.

Anlaug prøvde seg som quizmaster, og klarte seg fint. Vi prøvde også spørsmål med levende bilder, og det fungerte også etter planen.

Til spørsmålet om hvor mange pianotangenter en oktav utgjør, som jeg også formulerte slik 'hvor mange tangenter må du telle deg oppover pianoet, medregnet svarte, for å komme til samme tone som du startet på', siterer jeg wiki:

I en kromatisk skala utgjør en oktav tolv like store halvtonetrinn.

Et piano er bygd etter den kromatiske skalaen, og 12 var fasitsvaret. Oktav kommer av åtte, men betyr ikke åtte hvite tangenter (pluss fem svarte ville det gitt 13). Det er et navn som stammer fra den diatoniske skalainndelingen, en inndeling som pianoene ikke bygger på. Jeg godtok likevel 13, fordi det innen noen grener av musikk er vanlig å telle med samme tone (f.eks en C) både som start og sluttnote. (som i skalaen: DO re mi fa so la ti DO).

Deretter klagde de som skrev 13 på at jeg også godtok fasitsvaret 12. Situasjonen kunne nok vært løst mer elegant fra min side, og jeg tar også selvkritikk på at dette spørsmålet var uklart. Men jeg står på avgjørelsen om å godta fasitsvaret.

Singlepoeng:

Største månen i solsystemet (Ganymedes) (Dead Girls)
Musikkspørsmål: The Joker (Steve Miller Band) (Tvilsomme Typer)
Bakken som hadde skiflygningsverdensrekorden før Planica (Kulm) (Leikekameratene)
Gjenkjenne TV-serien (4400) (Dead Girls) (Times New Roman skrev 4800...)
Første kvinne i verdensrommet (Teresjkova) (Dead Girls)

Ingen klarte:
Kjenne igjen vinnerne av Stjerner i Sikte
Europas største avis i opplag (Bild)
Øyvind Skaanes gikk på vinnerlaget i Ski-VM i 1991
Sortere bryllupene etter år (tinn-sølv-rubin-gull-diamant)

PS: Dead Girls fikk trukket et poeng i en tidligere runde, da den lengste svømmedistansen i OL ikke lenger er 1500 meter, den har blitt 10 km fra og med OL 2008. Dette endret ikke rekkefølgen.

3 kommentarer: